Showroom and warehouse: 1047 Budapest, Arany János utca 10. (Újpesten)

Do you want to see? Call now!

Hasznos tanácsok, javaslatok az otthoni munkaállomás, home office kialakítására

Hasznos tanácsok, javaslatok az otthoni munkaállomás, home office kialakítására

2020-05-04

Megjelenés:

Az Iparművészeti Múzeum kéthetente megjelenő, kizárólag munkatársaknak kiküldött belső hírlevele. A magazinok felépítését követő hírlevél célja, hogy tájékoztasson az intézmény belső életéről, valamint érdekes, hasznos, és szórakoztató tartalmat, ismertetőt, ajánlásokat osszon meg.

Téma: Hasznos tanácsok, javaslatok az otthoni munkaállomás, home office kialakítására

Az Iparművészeti Múzeum a hazai vállalatok és intézmények többségét követve otthoni munkavégzésre állt át, ezért az irodai környeztet elhagyva a nem elsősorban munkavégzésre berendezett otthonokba tevődött át a feladatok ellátása. A következőkben a folyamatos számítógépes munkavégzéshez szükséges biztonságos munkakörnyezet kialakításához szeretnénk kérni javaslatokat, hasznos tanácsokat.

Szakértő: Varga Annamária, Irodahatékonysági Tanácsadó Kft. – Multibútor.hu ügyvezető tulajdonosa

A multibutor.hu Magyarország legnagyobb prémium kategóriás használt irodabútor áruháza.

Kérdések:

Melyek azok a legfontosabb szempontok, amiket mérlegelnünk kell az otthoni munkakörnyezet kialakítása során?

Az otthon kényelme eltér a munkahely kényelmétől. A munkahely legyen ergonomikusan kényelmes, azaz támogató a munkavégzéshez. Amikor kialakítjuk az otthoni munkahelyünket, érdemes azt elkülöníteni az otthon többi funkciójától. Például ne az étkező asztalon dolgozzunk és ne a fotelben vagy kanapén ülve.

Az Ön tapasztalatai szerint mi szokott a leggyakrabban visszatérő probléma lenni a home office kapcsán?

Először is, a mostani helyzetben, többségében az egész család otthon van, ezért jó, ha elkülönülve tudunk dolgozni. Láttam, például ilyen kiírást az ajtón „Anya dolgozik/ értekezleten van, NE zarvad!” Az otthoni teendők megszakíthatják a munkavégzést, (tanulás/játék a gyerekekkel, ruhateregetés, főzés, kutya sétáltatás, elcsábulás egy film nézésére stb.)

A kanapén vagy az ágyban laptopon dolgozva nagyobb eséllyel tapasztalhatjuk, hogy elálmosodunk, csökken a koncentrációs készségünk – hiszen az ágy az alvás helye, ehhez vagyunk szokva. A konyha is csalogató lehet, könnyű belefeledkezni egy „gyors” ebéd vagy uzsonna elkészítésébe vagy akár előtte-utána a takarításba. Aki elköveti ezt a hibát, hamar tapasztalhatja azt, hogy órák óta semmi olyat nem csinált, ami a munkához köthető, mégis jól elfáradt.

Ezt egy szigorúan betartott, megtervezett időbeosztással kordában lehet tartani. A következetesség a siker titka! A telefoni, skype-os megbeszéléseknél környezetünk hangjai zavaróak lehetnek. A sykpe-os, videokonferenciás beszélgetések alkalmával figyelnünk kell, hogy ne legyen zajforrás a közelünkben, de arra, is, hogy hogyan vagyunk felöltözve, illetve, hogy milyen háttér előtt ülünk. A pizsamás munkavégzés csábító, de a videokonferencián nem mutat jól, mint ahogy a konyhai háttér a mosatlan edényekkel sem. A semleges háttér megválasztása hasznos, nem viszi el a beszélgető partner figyelmét. Egyébként én úgy vagyok vele, hogy az „én házam az én váram”, és most a home office-ban is olyan keveset mutatok meg a lakásomból, amilyen keveset csak lehet.

Hogyan kell elhelyezni a munkaállomást? Ablakkal szemben vagy ablak előtt üljünk? Milyen fényviszonyoknak kell megfelelni?

Az ablakkal szemben vagy háttal semmiképpen ne üljünk. A képernyő tükröződése fárasztja a szemet és ugyanez igaz, ha a szemünkbe süt a nap. Az ablakra merőlegesen fordítsuk az asztalt, de a bejárati ajtónak sem kellemes háttal ülni. Ne feledkezzünk meg az árnyékolásról. A munkaterületünkön legyen meg a 500 luxos fényerősség, használjunk helyi megvilágítást is, ha szükséges. Az otthoni irodánk berendezése, a meglévő bútorok átvariálásával járhat, ami a fenti sok szempontot figyelembe véve időnként nem könnyű feladat. Az „irodánkba” menjünk be dolgozni, munkához öltözve (pizsama kizárva, de maci naci még lehet), és a munka után eljövünk az „irodából”. Ez ad némi elhatárolást a munkaidő és a privát idő között.

Miben különbözik egy asztali számítógépes, és miben egy laptopos munkaállomás? Mire kell különösen figyelni? Laptop esetében touchpad vagy egér?

A laptop sajátos kialakítása miatt nem alkalmas folyamatos munkára, mivel használata több ergonómiai problémát is felvet:

  • a billentyűzet és a képernyő egymástól függetlenül nem állítható be, nem mozgatható
  • a képernyő szemtől való távolsága és megfelelő dőlésszöge nem állítható be
  • a kéz, a csukló alátámasztása nem biztosított.

Kiegészítő eszközként ajánlom a speciális csuklótámaszt és a külön billentyűzetet.

A képernyő sem állítható a laptopnál és a mérete is problémás lehet, főleg, ha az irodában nagy monitorral dolgozunk vagy akár kettővel is. A munkavégzés hatékonyságát csökkenheti az egy monitor vagy a laptop kisebb képernyője. Ha beállítjuk a második monitort, akkor jó figyelni arra, hogy a második monitor azonos nagyságú és képfelbontású legyen a fő monitoréval, mert enélkül igen zavaró és szemrontó a munkavégzés.

Touchpad vagy egér?

Az egér kényelmesebb és gyorsabb és a kezet is meg lehet támasztani.

Szék megválasztása – az ergonomikus szék/forgószék hiányában hogyan tudjuk biztonságosabbá tenni az akár több órás ülőmunkát. Hogyan és mennyit üljünk? Laptop birtokában csábító lehetőség a kanapé vagy éppen kerti függőágy – hol üljünk?

Munkvégzéshez mindenképpen gurulós forgó széken üljünk. A multibutor.hu áruházban a home office irodabútorok között beszerezheti a professzionális munkaszékét kellemes áron.

A következőket kell figyelembe venni:

  • A szék magassága tetszőlegesen állítható legyen.
  • Az ülésmélység állításának lehetősége (opcionális, nem minden széken lehetséges)
  • Állítható magasságú deréktámasz 
  • A háttámla legyen domború kialakítású a gerincoszlop ágyéki tájékának megfelelő helyen (lumbáltámasz).
  • A háttámla kövesse a felsőtest az előre vagy hátra dőlését (szinkronmechanika)
  • A kartámaszok magassága legyen állítható annak érdekében, hogy a munkaasztal lapja alá tolható legyen.
  • Törekedni kell az anatómiailag kialakított ülésfelületre, formája és dőlése akadályozza meg az előrecsúszást.
  • A szék ülőfelülete és háttámlája legyen párnázott, de a túlságosan puha kárpitozás minden esetben kerülendő. Az ülőlap első éle legyen lekerekítve.

Milyen egészségkárosító hatások léphetnek fel a számítógépes munkavégzés során? Mik az előjelek? Mit tegyünk, ha az első jeleket észleljük magunkon? Mit tegyünk a megelőzés érdekében?

Az első jel, hogy fáj a nyaka, háta, dereka, csípője az embernek. Azaz az étkező széken ülni, nem ugyan olyan, mint az irodai gurulós széken. Amikor ezt észleljük, akkor szerezzünk be professzionális munkaszéket, amelyet optimálisan a testünkhöz kell beállítani. Először is az ülés magasságát állítsuk be úgy, hogy amikor a billentyűzetre tesszük a kezünket, akkor a könyökünk és az alkarunk 90 foknál nagyobb szöget zárjon be. Ez fontos a vállunk és a gerincünk egészsége szempontjából. Ha így a lábunk nem ér le teljesen a földre, akkor lábtámaszt kell használni, akár egy műanyag doboz is megfelel a célnak. A monitor beállítása a szem és a nyakcsigolyák egészsége miatt fontos: a szem és a képernyő közötti távolság 40-60 cm legyen, a látószög a vízszinteshez képest 10-20 fok. A billentyűzet dőlésszöveg 0-25 fok legyen (elejét véve az ínhüvely gyulladásnak).

Ha könnyezik a szemünk, akkor a fényviszonyokat kell módosítani.

A sokszor monoton és számítógépes munkavégzés néha önmagában is őrjítő tud lenni. Most, hogy szó szerint a négy fal közé vannak szorítva a munkanapok, milyen „túlélőtippekkel” tudna szolgálni?

A monotonitás a munkatípustól függ. A mozdulatlanság lehet inkább kellemetlen. Álljunk fel munka közben időről időre. (25 perc munka + 5-10 perc lazítás). A telefonbeszélgetéseket állva is le lehet bonyolítani. Amint készen vagyunk egy munkafolyamattal, akkor jutalmazzuk meg magunkat: pl. locsoljuk meg a virágokat, menjünk ki egy kicsit a teraszra, tekerjünk pár percet a szoba biciklin, aztán üljünk vissza dolgozni. Lehetőleg ne a hűtőszekrényből nassoljunk! A hírolvasást, privát telefonokat hagyjuk inkább a munkaidő végére, mert, ha belefeledkezünk az időbeosztásunk vallja kárát.

Back